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Music

Best Montreal Albums of the Decade: #10 - #6

Posted by Jer / December 17, 2010

Best of the Decade Montreal Album Mash Up #10-#6Oooh. We're getting close to number 1 in our "Best Montréal Albums of the Decade" series. I can feel it in my knees. Today we feature albums #10-#6. In case you missed it, here are #25-#21, #20-#16, #15-#11, and the introduction. (Album mash-up images created by Andrés Canella).

On est proche de nommer un gangant dans notre décompte des 25 meilleurs albums montréalais de la dernière décennie. Voici #10-#6. N'oubliez pas de regarder la liste pour #25-#21, #20-#16, #15-#11, et l'introduction de cette série. (Mash-up des images d'albums créé par Andrés Canella).

Plants & Animals - Parc Avenue #10Plants and Animals - Parc Avenue (2008)
Parc Avenue, the street, is not as outspoken as St. Laurent or as sophisticated as St. Denis. You'd never know that from listening to the debut by Plants & Animals, an album that mixes massive, brash, sing-a-long choruses with extended instrumental jams and reflexive folk moments. Just as Parc Ave. is a crucial artery for the city, the album should be required listening for anyone who lives here. It's an album that's both of Montreal and about it; an (anglo) ode to Mile End and communing with your community. "Feedback in the Field" makes the case that whistling should be used a hell of a lot more often in rock and "Good Friend" is one of the grooviest songs of the decade (not as in Austin Powers, but in the way experienced musicians talk about connecting with rhythm). Don't even get me started on the epic introduction of "Bye Bye Bye", the funkified cheerleader chorus of "Mercy", or the insane explosion of strumming and harmony halfway through "A New Kind of Love". So while I could hit the clubs on St. Laurent or the shops and restos on St. Denis, I'd rather have a few beers on a summer porch overlooking Parc Avenue. (Jeremy Morris)


Karkwa Le Volume Du Vent #9Karkwa - La volume du vent (2008)
Depuis la formation du groupe au Cégep en 1998, Karkwa a toujours été un premier de classe. Encensé par toute la critique locale, Le volume du vent est le troisième album du groupe. L'année de sa sortie, la quintette rafle quatre prix importants au gala de l'ADISQ : meilleur clip pour Échapper au sort, auteur ou compositeur de l'année, groupe de l'année et meilleur album alternatif. Ces prix sont mérités et prouvent le grand talent de la formation. Le chanteur Louis-Jean Cormier signe des textes empreints d'une grande poésie et livre des réflexions senties. Cela s'ajoute à une musique réellement épanouie qui possède le grand mérite de voguer dans différents répertoires. D'ailleurs, le son de Karkwa est souvent comparé, non pas à tord, à Radiohead, avec qui il partage un onirisme auditif qui rend l'écoute envoutante. Le passage sur scène se fait naturellement et laisse des prestations mémorables, dont Karkwaston, une soirée duo avec Patrick Watson dont les rares chanceux à y avoir assisté parlent encore. Aujourd'hui, Louis-Jean Cormier continue de prouver son grand talent à la réalisation avec la direction du premier album de Marie-Pier Arthur et du grand projet Douze Hommes Rapaillés, hommage au poète Gaston Miron. Comme si cela n'était pas assez, le dernier disque de Karkwa, Les Chemins de verre, s'est vu décerner le prestigieux prix Polaris 2010. Vraiment, des exemples à suivre. (Harold Beaulieu)


Malajube Trompe L'oeil #8Malajube - Trompe l'oeil (2006)
Quand Malajube se fait découvrir en 2004 avec leur premier album, Le Compte Complet, la nouvelle formation originaire de Sorel-Tracy est accueillie de belle façon. L'offre pop-rock légère du groupe trouve tout de suite sa place sur la scène locale et des premiers extraits, "La Valérie", "Le Métronome" ou "Le Jus de Citron" confirment rapidement une ritournelle intéressante dans la plume de Julien Mineau, leader du quatuor. Un deuxième effort studio, Trompe-L'œil, paraît en 2006. L'album, proposant une emphase éclatée du son du Compte Complet séduit instantanément. Davantage qu'un produit éminemment original, le lyrisme des textes et l'éclectisme des arrangements en font une sortie locale grandiose. Fort de singles à la popularité incontestable, "Montréal -40", "Pâte Filo" ou "La Monogamie", Malajube conquiert non seulement tout le Québec, mais pousse la note jusque chez nos voisins du sud et nos cousins français, tournées inusitées pour du rock indépendant québécois. Le prestige du groupe se répand à grande vitesse : Pitchfork donne un impressionnant 8,2/10 et Spin Magazine en fait une découverte de l'année 2006. On ne s'en étonne que peu, les pièces de Trompe-L'œil, contenant des collaborations avec Pierre Lapointe et Loco Locas, sont toutes uniques. Si elle a récemment évolué vers un son moins pop, la formation est encore aujourd'hui très étiquetée à cet album. Et même si on a senti un désir de s'en dissocier avec le 3e effort studio, Labyrinthe, Trompe-L'œil reste encore aujourd'hui non seulement le meilleur album de Malajube, mais certainement l'un des meilleurs albums montréalais de la dernière décennie, au même titre des groupes à grand déploiement comme Arcade Fire ou Patrick Watson. (Harold Beaulieu)


Patrick Watson - Closer to Paradise #7Patrick Watson - Close to Paradise (2006)
Have you ever been in the situation where you were simultaneously on the brink of having both a seizure and spiritual experience? That was how I felt the first time I heard Patrick Watson's album Close to Paradise, at its release in September 2006 at Lion d'Or. My near-seizure might have been because of the strobe lighting, but the spiritual bit was definitely music-induced; Watson's ethereal melodies and interweaving of an orchestra of instruments makes for a calm, magical, and at times disturbing listen. Its wide appeal could be in the blend of psychedelic/prog-rock, classical, and gospel musical styles (and everything in between). The album clearly had an impact in the musical world, winning the second ever Polaris prize in 2007 over industry veterans Arcade Fire and Joel Plaskett. And like a true Montréalais, the man and the band managed to share their limelight with some other home-grown talent, including animators Kathleen Weldon and Alex McLean (aka Produkt) with the video for "The Great Escape". (Margot En)


We Are Wolves - Total Magique #6We Are Wolves - Total Magique (2007)
We Are Wolves belong in the same category of Montréal acts as Duchess Says, Pedo Pedro, and Meta Gruau: pulsating acts energized by loud percussion and distorted keyboard. Their second album, Total Magique, elevates them to a different level which can only be attributed to the bodily motions it triggers: head-shaking, foot-tapping, arms flailing, pelvic thrusting (no, really). "Fight & Kiss'" pumping introduction brings us into the energy kept throughout the album, a consistency missed in their next album. With affinities in synth-sludge, pop and even dance, Total Magique is an album that will leave your clothes laden in sweat by the album's closing beeps. The cover art also mimicked their stage decorations and music videos that brought a hipster craftiness to the whole affair. (Andrés Canella)

Check back here tomorrow for the top 5 of the best Montréal albums of the last decade. In case you missed them, here are #25-#21, #20-#16, #15-#11, and the introduction

Discussion

8 Comments

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