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Music

Best Montreal Albums of the Decade: #20 - #16

Posted by Jer / December 15, 2010

Album Mash Up #20-#16Here's the next installment of our "Best Montréal Albums of the Decade" series. Today we feature albums #20-#16. Don't forget to check our #25-#21 albums and the introduction. (Album mash-up images created by Andrés Canella)

Voici les prochains cinq albums de notre décompte des 25 meilleurs albums montréalais de la dernière décennie. Aujourd'hui on vous présente #20-#16. N'oubliez les albums #25-#21 et l'introduction de cette série. (Mash-up des images d'albums créé par Andrés Canella).

Arcade Fire Neon Bible #20.jpgThe Arcade Fire- Neon Bible (2007)
I choose my Star Wars analogies very carefully, which is why I say with full confidence that Neon Bible is The Empire Strikes Back of Arcade Fire albums. It's the dark sequel to Funeral, and yes, an album has to be pretty dark to beat anything called Funeral. The opening track, "Black Mirror," displays the band's feelings of anxiety, loneliness, and fear over... everything? Their youthful idealism rendered insignificant by the vast darkness surrounding them, not even fame and recognition could save them: "there's a great black wave in the middle of the sea for me." Soaring anthems like "Intervention" and "No Cars Go" serve as church music - compositions of heartbreaking beauty that bring some light to the darkness. Neon Bible captures the place where we go when we lie awake at night with our worries. Now that place feels less lonely and less quiet. (Greg Bouchard)


Think About Life Family #19.jpgThink About Life - Family (2009)
If your idea of Montreal is of an all-night party town, where laissez-faire meets je ne sais quoi, Family could be the soundtrack to your night out. An album of pure, unrelenting fun, Family is a sample-heavy romp through decades of funk, soul and hip hop. Although it's not as loud and brash as the band's self-titled debut (in particular, the recklessly fuzzy and raucous "Paul Cries"), Family seems more coherent and cohesive. Blending Van Pelt's audio-engineering genius with Martin Cesar's (a.k.a Dishwasher) undeniable performance swagger, the album begs indie types to get out on the dance floor and shake those skinny jeans. The album fades a bit towards the end but that's probably a good thing, since we'd all be exhausted if we kept up with the pace set by the opening handful of songs. (Jeremy Morris)


Handsome Furs Plague Park #18.jpgHandsome Furs - Plague Park (2007)
This is not a Wolf Parade spin-off. This is also not chicken soup music for the hipster soul, despite the band's Alexei Perry having written for the book of a different name. This is a pack the venue, contaminate the person standing next to you with sweat, dance to the synthy, drum-heavy, never-ending rhythm, and forget about life kind of music. Dan Boekner from Wolf Parade and Alexei Perry put on one of the best live shows around (location dependent, of course), but this two-some knows how to create energy by giving it. And even if the lyrics get lost in the show, the vocals are all-out and the intense keyboard playing is a full-body experience. I'm the last person to say you don't need a drummer, but with Handsome Furs, less is more, and it's way more than two people on stage with a drum machine. "Hate This City" may summarize the band philosophy, but Montreal loves them. (Amie Watson)


Chocolat Piano Elegant #17.jpgChocolat - Piano Elegant (2007)
Chocolat, c'est à la fois doux et amer. Évidemment, on parle ici du groupe montréalais dont le premier album, Élégant, fait partie des meilleurs albums des années 2000 tels que compilés par les pros de Midnight Poutine. Lancé en 2007, l'album se trouve à être un vrai bijou de musique montréalaise, tout en français. Parfois brutalement honnête, parfois drôlement cru, parfois enchanteur, Élégant est un pêle-mêle d'instruments et d'influences. De l'harmonica de "Petite fille" au xylophone de "Piano élégant », du folk de "Ton appartement" aux odes langoureuses d' "Albertine" et de "Jean Ferrat", on en voit de toutes les couleurs. En écoutant Élégant, on pense tout de suite au blues, au vieux rock, à la chanson française des belles années. Chocolat, c'est aussi la voix de crooner un peu maganée de Jimmy Hunt, qui n'hésite pas une seule seconde à se déchirer les cordes vocales si l'occasion le demande, mais qui ne dira pas non à une petite vite un peu sentimentale. Toujours accompagné de son piano, on le retrouve déchiré, saoul, vengeur, amoureux, outré, et au centre de ses histoires, des femmes, encore des femmes, toujours des femmes. Élégant, c'est aussi l'adjectif parfait pour décrire un album qui démontre une sensibilité mélodique étonnante, mais jamais déplacée, et aussi pour décrire un style d'écriture sensible mais jamais écœurant, un peu décalé et toujours déjanté. Si Chocolat est présentement un projet « sur la glace », c'est avec bonheur qu'on retrouve Jimmy Hunt sur son premier disque solo, lancé par Grosse Boîte en octobre dernier... mais on espère quand même que ce délicieux groupe montréalais refera surface d'ici peu. (Gabby Lefort)

Bernard Adamus Brun #16.jpgBernard Adamus - Brun (2009)
Dire de la dernière année, dans la scène locale francophone, qu'elle a été celle de Bernard Adamus tient presque du pléonasme. Grand gagnant des dernières Francouvertes, Adamus s'est vu consacré révélation de l'année au dernier Gala de l'ADISQ en plus de repartir avec trois prix, dont celui de l'artiste de l'année, au dernier Gala Alternatif de la Musique Indépendante du Québec (GAMIQ). L'épopée d'Adamus commença en 2009 avec la parution de Brun, son remarqué premier album. Il s'est ensuite vu récompensé au Festival en Chanson de Petite-Vallée en plus de remporter le Prix ÉCHO de la SOCAN pour sa pièce La question à 100 piasses. Héritier de Plume Latraverse et de Lucien Francoeur, Adamus remet au goût du jour une poésie urbaine, décalée et franchement en état d'ébriété. Sa plume caustique décrit un univers de fonds de bouteilles, de laissés pour compte et de folklore de l'Est de la ville. Musicalment, Adamus propose un country-folk profondément ancré dans la culture d'adoption de ce Polonais d'origine. Pas propre, mais indécemment authentique. Devil câlice! (Phil Lambert)

Check back here tomorrow for #15-#11 of the best Montréal albums of the last decade. In case you missed them, here are the previous posts in this series: #25-#21 and the introduction.

Discussion

7 Comments

hdv 9 farming / January 29, 2016 at 01:50 am
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Darby / February 14, 2016 at 10:30 pm
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